Co powinniśmy jeść, żeby nasze zęby były zdrowe?

Zdrowie naszych zębów zależy od wielu zmiennych. Wbrew pozorom nie tylko od tego, czy regularnie i właściwie szczotkujemy je z użyciem dobrej pasty, takiej jak Ajona. Bardzo istotne jest także i to, jaką dietę prowadzimy na co dzień. Niektóre produkty spożywcze stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia jamy ustnej człowieka. Co jeść, a czego zdecydowanie powinniśmy unikać na naszym talerzu każdego dnia?

Czego zdecydowanie unikać?

Jeśli zależy nam na tym, aby mieć piękne, zdrowe, białe zęby, powinniśmy na pewno zrezygnować z popularnych używek – kawy, mocnej herbaty, palenia papierosów czy picia na przykład czerwonego wina. Negatywnie na szkliwo zębów oddziałują słodkie napoje gazowane, gdzie w składzie znajdziemy całą masę sztucznych dodatków. Przebarwienia zębów mogą powodować także takie produkty silnie barwiące jak buraki. Dlatego po ich spożyciu warto dokładnie wyszczotkować zęby.

Produkty spożywcze zdrowe dla zębów

Dla naszych zębów bardzo ważne będzie regularne spożywanie warzyw i owoców, zwłaszcza twardych. O ile słodzone soki owocowe nie są najlepszym pomysłem w menu na zdrowe zęby, o tyle jedzenie surowych owoców już jak najbardziej. Na przykład jabłek wraz ze skórką, w których znajduje się bardzo wiele wartościowych substancji i witamin. Nie powinniśmy przesadzać z ilością mocno słodkich i cytrusowych owoców. Mają one w sobie wiele cukru, który sprzyja powstawaniu zmian próchnicowych.

Jedzenie jabłek co ciekawe w niektórych sytuacjach może zastąpić nam mycie zębów. Gryzienie jabłek powoduje wydzielanie zwiększonej ilości śliny, która zabezpiecza całą jamę ustną przed szkodliwą aktywnością potencjalnie chorobotwórczych bakterii.

Od razu po spożyciu owoców, zwłaszcza cytrusów, nie powinniśmy od razu sięgać po pastę i szczoteczkę do zębów, ponieważ prowadzi to do groźnej demineralizacji szkliwa.

Dla utrzymywania zębów w dobrej kondycji powinniśmy wprowadzić do naszej diety twarde warzywa, w tym marchewkę, rzodkiewkę czy seler naciowy. Wpływają one na oczyszczanie zębów z płytki nazębnej, stanowiącej pożywkę dla bakterii.
W diecie dla zdrowia zębów muszą znaleźć się ryby, które są źródłem wapnia i fosforu oraz witaminy D, głównego budulca kości, a zatem i zębów. Poza tym musimy spożywać wieloziarniste pieczywo, jako źródło magnezu, przeciwdziałającego próchnicy oraz przetwory mleczne, jako źródło łatwo przyswajalnego wapnia. Nabiał chroni zęby przed demineralizacją i pomaga w utrzymaniu właściwej flory bakteryjnej w jamie ustnej.