Żywność zapobiegająca próchnicy

Próchnica zębów to jedna z najczęstszych przyczyn wypadania zębów i powstających braków w uzębieniu. Dotyczy coraz większej liczby osób, choć mogłoby się wydawać, że przy dzisiejszych środkach pielęgnacyjnych można już skutecznie zapobiegać powstawaniu próchnicy. Niestety, wcale tak nie jest. Już u małych dzieci, przy mlecznym uzębieniu diagnozowana jest próchnica. Powodem takiego stanu rzeczy najpewniej jest zła higiena jamy ustnej, albo zupełny jej brak. Rodzice często sądzą, że mleczne zęby nie muszą być regularnie czyszczone, a jest to dużym błędem. Pierwsze zęby naszych dzieci wymagają takiej samej pielęgnacji i zainteresowania, co zęby stałe.

Higiena jest bardzo ważna

Zarówno dzieci, jak i osoby dorosłe, które nie chcą mieć próchnicy, powinny czyścić zęby co najmniej dwa razy dziennie. Do tego celu śmiało można wykorzystywać pastę Ajona, która po krótkim szczotkowaniu naszej jamy ustnej usuwa do 100% bakterii powodujących powstawanie próchnicy i innych schorzeń zębów. Ajona walczy z bakteriami i płytką nazębną w sposób jak najbardziej skuteczny. Jeśli uzupełnimy jeszcze szczotkowanie zębów o wykorzystywanie na co dzień nici dentystycznych oraz o stosowanie płynów do płukania ust, będziemy chronić nasze uzębienie przed próchnicą w sposób jak najbardziej wszechstronny.

Jednakże nie tylko niewłaściwa higiena jamy ustnej przyczynia się do powstawania próchnicy. Powodem jej pojawienia się może być zła dieta. Co ciekawe, istnieją programy żywienia i składniki żywieniowe, które świetnie zapobiegają powstawaniu próchnicy.

Co powinniśmy jeść, aby przeciwdziałać próchnicy?

Wiadomo, że słodycze i słodkie pokarmy powodują psucie się zębów i zwiększają prawdopodobieństwo próchnicy. Są jednak potrawy i składniki żywieniowe, które chronią nasze zęby przed tym schorzeniem. W zapobieganiu próchnicy ważną rolę odgrywa wapń, a nabiał jest jego największym źródłem. Szczególnie dzieci powinny spożywać wiele nabiału, aby chronić zęby przed próchnicą i wzmacniać kości. W ich codziennym menu powinny znaleźć się jogurty, sery czy mleko. Przed próchnicą chronić nas będzie spożywanie warzyw liściastych, z kapustą i brokułami na czele, jedzenie ryb, migdałów czy suszonej fasoli.

Warto też spożywać żywność bogatą w błonnik, stymulujący wydzielanie śliny, co pomaga w wytworzeniu mineralnej ochrony w jamie ustnej przeciwko próchnicy. Źródłem błonnika będą suszone owoce, migdały, otręby, orzechy ziemne, brukselka, groszek czy fasola.

Aby przeciwdziałać próchnicy należy spożywać też produkty pełnoziarniste, zapewniające witaminy z gruby B i żelazo. Pomaga to w zachowaniu zdrowych dziąseł.